پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183261
نکات کليدي اقتصادي سخنان رئيس‌جمهور
تاریخ انتشار : 1394/07/22 10:39:21
نمایش : 1735
۲۰ نکته کليدي سخنان تلويزيوني رئيس جمهور درباره اوضاع اقتصادي و سياست‌هاي جديد اقتصادي دولت براي نيمه دوم سال منتشر شد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، حسن روحاني ديشب در برنامه زنده تلويزيوني، درباره اوضاع اقتصادي و همچنين تغييرات جديد در سياست‌هاي اقتصادي دولت براي نيمه دوم امسال با مردم سخن گفت که ۲۰ نکته کليدي اين اظهارات به شرح جدول ذيل است:

 
۲۰ نکات کليدي اظهارات اقتصادي رئيس جمهور

 
۱. براي نيمه دوم امسال يک سياست‌هاي کوتاه مدت را تدوين کرديم. البته اين سياست‌ها ۳۰ بند دارد که مسئولان و تيم اقتصادي در هفته آينده در مصاحبه براي مردم توضيح خواهند داد. تقريباً ۳ ماهه اول را پشت سر گذرانديم و احساس کرديم به تحول در رونق نياز داريم و از همان وقت من به تيم اقتصادي دستور دادم که در اين زمينه کار و مطالعه کنند و يک بسته‌اي را آماده کنند. البته يک سياست جديدي نيست که بخواهد آن سياست‌ها را کنار بزند. ما در دوران گذار هستيم. توافق انجام شده، مراحل قانوني توافق در حال نهايي شدن بوده و بعد از آن اجرايي خواهد شد، تحريم برداشته مي‌شود و آثار برداشتن تحريم هم ما در اقتصادمان خواهيم ديد که در حال حاضر نياز به يک بسته‌اي داريم تا رونق را سرعت ببخشد، يعني تسريع در رونق اقتصاد بوجود بيايد.
۲. بورس مشکلاتي دارد و بايد مشکلات را حل و فصل کنيم، البته همه بورس دست دولت نيست، اصلاً کلاً در اختيار دولت نيست اما دولت مي‌تواند به بورس کمک کند و اين کمک را خواهد کرد. آينده بورس، آينده خوبي خواهد بود، البته امسال فراز و نشيب زياد و مشکلاتي داشته است ولي ما بايد از اين فضا عبور کنيم و براي شرايط امروز و ماه‌هاي آينده يک اقداماتي انجام دهيم، دو تا مشکل اساسي پيش رو بود و در اين ماه‌ها زياد گزارش مي‌شد.
۳. در بسته سياستي جديد اقتصادي به بانک مرکزي اجازه مي‌دهيم بانک‌هايي را که خوب کار کردند و انضباط درستي دارند، تشويق کرده و ميزان دريافت ذخيره قانوني از بانک‌ها را از ۱۳ درصد به ۱۰ درصد کاهش دهد و اين خيلي مهم بوده و به عبارتي، بانک مرکزي با سياست‌‌هاي اعتباري، دست بانک‌هاي منضبط را بازتر خواهد کرد.
۴. سود بانکي بايد از کاهش تورم تبعيت کند ولي با توجه به کاهش تورم در کشور هنوز اين اتفاق نيافتاده است. اگر بر فرض تورم ما ۱۵ درصد باشد، اما سود تسهيلات خيلي بالاست و سود بانک‌هايي که به بخش‌هاي توليدي تسهيلات ارائه مي‌دهند را بايد کاهش دهيم؛ اگر هزينه بانک‌ها کاهش پيدا کند، اينها مي‌توانند سود تسهيلات را پايين بياورند و اين براي توليدکنندگان يک قدم بزرگ است.
۵. بانک مرکزي نسبت به تشويق برخي از بانک‌ها در زمينه يک ذخيره قانوني دستش باز شده به شرطي که هفته به هفته شرايط تورمي کشور را رصد بکند. از دي ماه تاکنون به طور متوسط تورم ماهانه در کشور ۰.۵ درصد است و ما اين اجازه  را داديم بانک مرکزي بر اين مبنا که اين ميزان  تا ۷، ۸ و ۹ دهم درصد باشد، حرکت کند.
۶. براساس بسته جديد، مي خواهيم دستاوردهاي مهار تورم را حفظ کنيم و در کنار آن، با رکود مبارزه کرده و رونق را تسريع ببخشيم.
۷. بانک‌ها از يکديگر وام‌هاي کوتاه‌مدت دريافت مي‌کنند. تاکنون اگر بانکي از بانک ديگر تسهيلاتي را دريافت مي‌کرد، نرخ سودش حدود ۲۹ بود اما از زماني که بانک مرکزي وارد عمل شده، نرخ سود به ۲۶ درصد رسيده است.
۸. ما بايد تقاضا را تحريک کنيم، يعني شرايطي را بوجود بياوريم که مردم مشکلاتشان براي خريد برطرف شود.
۹. ۷ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني زودبازده و بخش‌هاي توليدي طي هفته هاي آينده اختصاص مي يابد و همچنين در زمينه يارانه در بعضي از بخش‌هاي توليدي داريم اعمال مي‌کنيم. بيشتر براي صادرات غيرنفتي اين کار را مي‌کنيم، چون اگر مي‌خواهيم انبارها خالي شود، بايد صادرات را تسهيل کنيم.
۱۰. براي تحريک تقاضا، يک راهش خريد داخلي است. مردمي که مي خواهند کالاهاي با دوام خريداري کنند، همچنين جوان‌هايي که مي‌خواهند تازه ازدواج کنند، جهيزيه‌اي تهيه کنند، براي اين کالاها ما دنبال اين هستيم که تسهيلاتي در اختيار مردم قرار دهيم. ۲۰ درصد منابع جديدي که داريم به‌وجود مي‌آوريم تا به اين مساله اختصاص دهيم تا مردم بتوانند اجناسي که مي‌خواهند خريداري کنند. بانک‌ها به آنها تسهيلات بدهند. يک شرايط ويژه‌اي برقرار مي‌کنيم از جمله اينکه اقساط آن طولاني مي‌شود براي اينکه باري بر دوش مردم نباشد.
۱۱. جزئيات بسته جديد اقتصادي که هفته آينده اعلام مي‌شود، در قسمت اولش بانک مرکزي بلافاصله مي‌تواند عمل کند، يعني به بانک‌هاي خوش حساب به آنهايي که مي‌تواند مشوق بدهد به آنها اعلام کند. البته چارچوبي هم مقرر شده که اين منابع جديد کجاها مصرف شود. اين قدم اول بلافاصله مي‌تواند انجام بگيرد. در زمينه تسهيلاتي که به مردم بايد داده شود، ممکن است براي تدوين آئين‌نامه‌هايش يکي دو هفته زمان ببرد، آن هم اجرايي و عملياتي مي‌شود. آن ۷.۵ هزار ميليارد تومان هم در هفته آينده و تا پايان هفته مي‌تواند به خزانه واريز شود، بنابراين يک حرکتي ظرف سه هفته آينده در بخش توليد احساس مي‌شود و اين تحرک مي‌تواند يک رونق جديدي به بخش توليد ما بدهد.
۱۲. پول‌هايي که در خارج داريم و آزاد مي‌شود، عمدتاً پول‌هاي بانک مرکزي است و اين پول ها قبلا ريالش خرج شده است. البته يک بخشي از آن هم مربوط به خزانه مي‌شود.
۱۳. برخي نسبت به سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي و ورود کمپاني‌هاي خارجي تذکر مي‌دهند و ما اين تذکر را به جان مي‌خريم و کاملاً درست است.
۱۴. دولت سياست‌هاي رفاهي، سلامت، بيمه و تامين امنيت غذايي را تداوم خواهد داد، اظهار داشت: تأکيد مي‌کنم دولت به همه اين سياست‌ها پايبند است و آنها را ادامه مي‌دهد.
۱۵. اگر امروز در اقتصاد به درستي حرکت کنيم، تحريم‌ها قابل بازگشت نخواهد بود. بايد همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند، اقتصاد مقاومتي را به درستي اجرا کرده و دشمن را مأيوس کنيم؛ يعني کار ما در اقتصاد بايد آنچنان بازدارنده باشد تا طرف مقابل احساس کند که تحريم تأثير گذار نيست.
۱۶. روند پايه پولي تحت کنترل است. اينکه دولت توانست تورم را کاهش دهد، عمدتاً به خاطر انضباط مالي و پولي است که من روي اين انضباط حساس بوده و بانک مرکزي نيز از اين موضوع به خوبي آگاه است که با چه حساسيتي انضباط را دنبال مي‌کنم.
۱۷. قفل بدهي هاي باقيمانده از قبل به پيمانکاران با اوراق مشارکت، صکوک و برخي اقدامات عملياتي باز خواهد شد. هم با اوراق مشارکت و هم با صکوک که براي اولين بار در دولت انجام مي‌شود که البته نهايي نشده و در هفته‌هاي آينده اجرا مي‌شود،   دولت بدهي خود را به پيمانکاران پرداخت مي‌کند. پيمانکار مي‌تواند آن را به بانک بدهد و بدهي او نسبت به بانک تسويه شود و بانک مي‌تواند اوراق را در اختيار بانک مرکزي قرار دهد.
۱۸. راه نفوذ ناپذيري کشور در برابر قدرت‌هاي بزرگ رسيدن به قدرت و اقتدار است و ما بايد شرايطي را ايجاد کنيم که در آن امنيت کافي اقتصادي و تسهيلات لازم باشد.
۱۹. استفاده ما از رشد اقتصادي بسيار کم است و در اين شرايط معنايش اين نيست که دروازه‌ها باز مي‌شود شرکت‌هاي دانش‌بنيان ما تعطيل شود و فناوري را فقط از خارج وارد کنيم بلکه اين فناوري‌ها براي اين است که به شرکت‌هاي دانش بنيان رشد داده شود و آنها بتوانند سرعت بيشتري در تحرکات علمي پيدا کنند.
۲۰. پيام من به ملت ايران اين است که بايد همه آماده شويم براي يک جهش در توليد، جهشي در رشد اقتصادي و در شکوفايي اقتصادي، بخاطر شرايط جديدي که پيش روي ما است. اين نه به خاطر اين است که صرفا تحريم برداشته مي‌شود، اين يک بخش موضوع است، و نه به خاطر اينکه اقتصاد مقاومتي اجرا و پياده مي‌‌شود، بلکه به خاطر اميدي است که ملت ايران دارد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html